Fashion flower Chef red naomi porta nova

In de almaar veranderende wereld van mode en kunst nemen bloemen een felbegeerde positie in, omdat ze een glamoureuze uitstraling hebben en emotie uitdrukken. flower Chef is een start-up die in zijn unieke presentaties de schoonheid van bloemen weet te vangen met een perfecte mix van mode en kunst. In een recente collectie met fascinerende foto’s gebruikte flower Chef de Porta Nova Red Naomi om een betoverend perspectief te bieden op bloemen, kunst en schoonheid.

Volgens medeoprichter Lukasz viel de keuze op Porta Nova Red Naomi niet alleen om haar schoonheid en kenmerkende geur, maar ook omdat de roos lang mooi blijft en prachtig tot bloei komt.

flower-chef-porta-nova-lukasz-13

We wilden graag meer weten over flower CHEF, kunst, mode en innovatieve marketing. Dus spraken we met de oprichters van het bedrijf, Lukasz Nycz en Angela Olszewska, en met de gevierde fotograaf Andrew Tarnawczyk.

Kun je ons iets vertellen over flower Chef?

Lukasz:
flower Chef is een start-up, een bloemist die zich primair op mobiel richt. Maar Angela en ik kenden deze business al. We hebben dit bedrijf opgezet met de ervaring die we hebben opgedaan als bloemenleverancier van supermarkten. En onze investeerders zijn allemaal doorgewinterde executives die ons ook adviseren. De mix van productkennis en zakelijk inzicht zou een succesvolle combinatie moeten zijn.

Wat vinden jullie als bloemenhandelaren van Porta Nova Naomi-rozen?

Lukasz: 
We zijn dol op Porta Nova-rozen. Red Naomi is een prachtige roos, maar we hadden moeite om Red Naomi-rozen te vinden die net zo lang mooi bleven als sommige andere varianten. Tenminste, totdat we Porta Nova ontdekten. Porta Nova-rozen blijven niet alleen heel lang mooi, maar komen ook ook altijd volledig tot bloei. En dit is belangrijk voor een onlinebedrijf, want wij kunnen niet wachten tot de knoppen opengaan voordat we verzenden en we moeten zeker weten dat we de klant de juiste ervaring bieden. Bovendien is de braamachtige geur van de Porta Nova Red Naomi absoluut betoverend.

porta nova red naomi flower chef

Hoe kun je je als opkomend online bloemenbedrijf onderscheiden met innovatie en klanttevredenheid?

Lukasz: We willen alle hindernissen voor het kopen en ontvangen van bloemen wegnemen. Het winkelen bij flower Chef is volledig gericht op mobiel. En verrassend genoeg draait het bij een mobiele ervaring niet zozeer om de technologie, maar om alles daaromheen. Essentieel in onze mobile-first-strategie is een zorgvuldig samengestelde productselectie, die goed te overzien is door een mobiele consument. Maar voorop staat transparantie. In deze mobiele wereld kan een bedrijf het zich niet veroorloven om slechte producten of diensten te leveren. Daarom is flower Chef zo open over alles dat we doen. En met die openheid willen we ons onderscheiden. Wat je ziet moet ook exact zijn wat je krijgt.

flower-chef-porta-nova-lukasz-7

Hoe groot is de rol van sociale media binnen de marketingstrategie?

Angela: Social media democratiseren je toegang tot doelgroepen, net zoals veilingen de toegang tot bloemen democratiseren. Daarom besteedt flower Chef het merendeel van zijn reclamebudget aan sociale netwerken. Sociale media en de bijbehorende marketingtools maken de relatie tussen merk en mens veel persoonlijker, idealiter zelfs één op één. Aan de andere kant draag je door het gebruik van sociale media een deel, misschien wel het merendeel, van het eigenaarschap van je merk over op consumenten. Dat is prima zolang transparantie en eerlijkheid in het DNA  van het merk zit. En dat brengt ons terug bij het feit dat de beste strategie voor de hedendaagse wereld niet zozeer gaat om technologie, maar om de juiste instelling.

In hoeveel landen zijn jullie actief en wat is de visie voor de komende paar jaar?

Lukasz: We zijn net gestart met een pilot in Polen. Warschau staat op de 11e plaats in de lijst van welvarendste steden in de EU, wat wordt bepaald door het aantal huishoudens met een inkomen van 60.000 euro of meer. Ook willen we zo snel mogelijk uitbreiden naar de andere tien steden. Ons uitgangspunt is dat we in die steden binnen 2 uur bloemen leveren, maar we overwegen ook om op nationaal niveau next-day levering te gaan bieden. Schoonheid en bloemen zijn nu eenmaal universeel geliefd. Wij maken het iedereen gemakkelijk om van de schoonheid van perfecte bloemen te kunnen genieten.

porta-nova-flower-chef-art

Waarom hebben jullie gekozen voor de unieke combinatie van bloemen en mode?

Angela: Gabrielle Chanel heeft ooit gezegd “Mode gaat voorbij, stijl blijft”. Bloemen zijn pure stijl, maar er moet een reden zijn om die stijl te tonen. Mode kan daarvoor de katalysator zijn. Daarnaast willen we bloemen in de toekomst ook combineren met andere categorieën. De bloemensector moet bloemen weer zien te associëren met ‘cool’. Wij lopen voorop in die trend. Maar er is ook een puur zakelijke reden om unieke en boeiende content te maken. Als een blad als Vogue of een ander high-profile magazine aandacht aan je besteedt, is dat van onschatbare waarde en dat krijg je niet voor elkaar zonder ook echt iets te bieden.

Wat was het idee achter de fotoshoot met mode en Porta Nova-rozen?

Andrew: Het idee was om de rozen niet zomaar als een product te laten zien, maar als een waardevol aspect van het leven en een begerenswaardig object, luxueus en mysterieus. We werkten met drie modellen in lange rode jurken, die de bloemen oogstten. Dat is een nogal ongebruikelijke manier om bloemen te ‘produceren’ en benadrukt het unieke karakter van Porta Nova-rozen en het merk flower Chef: chic, gedurfd en oprecht. De combinatie van beeld en storytelling in een reclame is heel krachtig. We creëren een onwerkelijke situatie die visueel aantrekkelijk is, de aandacht van de kijker trekt en de fantasie van de klant stimuleert.

porta nova flower chef art photography

Ga je ook Porta Nova-rozen gebruiken in je tentoonstelling Project Red, met als thema ‘rozen zijn modieus’? Kun je ons er iets meer over vertellen?

Andrew: Project Red is een reeks korte verhalen binnen het modegenre, met modellen met ongebruikelijke make-up, ongebruikelijke kleding en unieke poses. Het hoofdmotief is de kleur rood, de visueel krachtigste van alle kleuren. Bovendien wordt rood beschouwd als een symbolische kleur, net als dat een roos een symbolische bloem is. Rozen staan voor balans, hoop en een nieuw begin, maar door hun doorns vertegenwoordigen ze ook verdediging, kracht en tastbaarheid. In mythologie wordt de roos geassocieerd met Aphrodite, de Griekse godin van de liefde, die vaak werd afgebeeld met rozen. Al deze elementen passen binnen het project en geven het meer lagen.

In 2016 is mijn werk tentoongesteld in Milaan, tijdens het PhotoVogue Festival. Ik hoop dat dit jaar een paar foto’s met de Porta Nova-rozen worden gekozen, dus duim maar voor me.

porta nova red naomi flower chef art photography

Welke gebeurtenissen of gelegenheden vind jij naast mode het beste passen bij Porta Nova-rozen? Wat voor reacties krijgen jullie van klanten?

Angela: Om Christian Dior te citeren: “In een tijdperk van machines is het maken van kleding een van de laatste toevluchtsoorden voor het menselijke, het persoonlijke en het onnavolgbare”. Wij voegen bloemen aan de kleding toe om zijn woorden nog meer kracht bij te zetten. Mensen zouden vaker bloemen moeten geven en ontvangen, en bij flower Chef willen we van dat hele proces een feest maken. Dankzij Porta Nova-rozen weten we zeker dat de rozen die onze klanten ontvangen, net zo schitterend zijn als een jurk van Dior. 

Foto’s: Andrew Tarnawczyk voor flower Chef
Modellen: Angela Olszewska, Justyna Golebiowska, Gabriela Mach
Stylist:
Ewa Michalik
(klik op de namen om naar hun Instagram-pagina te gaan)